OTEVŘENO: Út-Pá / 9-12 a 14-17hodin. Út a Čtv jsme do 20hodin. So,Ne a Po zavřeno.

Jaké ventilky existují na jízdní kolo?

Trochu ventilových znalostí pro všechny, kteří jsou na vážkách

Obrázek ukazuje detailní záběr hlavy čerpadla na ventilu.

Presta, Dunlop, Sclaverand, Schrader, Blitz. Co mají tato slova společného? Všechny odkazují na ventil na trubce jízdního kola. Názvy ventilů jsou ve skutečnosti četnější než jejich typy: jsou pouze tři. V tomto blogu se dozvíte, jak je poznat a na co si musíte dát při pumpování pozor, abyste se na další párty mohli pochlubit! Věděli jste například, že tři nejběžnější ventilky na kolo vynalezl Angličan, Francouz a Němec? S variantami DV, SV a AV vás seznámíme podrobněji: 

Dědictví výrobce pneumatik: ventil Dunlop (DV)

Výhodou tohoto ventilu je snadná manipulace. Pracuje se zpětným zařízením a je velmi stabilní díky své široké konstrukci. Maximální tlak je 6 bar. Ventil Dunlop je standardem na městských a trekových kolech, protože jelikož nelze přesně změřit přesný tlak vzduchu, je spíše nevhodný pro sportovní kola. Kdo to vymyslel? Brit John Boyd Dunlop, zakladatel stejnojmenného výrobce pneumatik. Zda se ventilu také říká bleskový ventil, protože umožňuje bleskově naplnit pneumatiku, si může každý domyslet. Před čerpáním však vždy zkontrolujte, zda je převlečná matice na hlavě trubky uzavřena. Matice se nesmí povolovat, protože se tím uvolní ventil od dříku.

Presto presto! ventil Sclaverand (SV)

Ventil vyvinutý Etiennem Sclaverandem je také známý jako Presta nebo francouzský ventil ( galuskový ventilek ). Snese tlak vzduchu 15 barů, lze jej použít i na užší ráfky a je tedy ideální pro pláště závodních kol. Používá se u horských kol kvůli vysoké stabilitě ráfku. Mimochodem, slovo Presta nebo presto znamená „rychle, okamžitě“. Ale i když chcete jet rychle, musíte být opatrní při čerpání: ventil se může rychle deformovat! Nejprve jej uveďte do polohy 12 hodin a trochu odšroubujte rýhovanou matici. Poté zatlačte čerpadlo na ventil, aniž byste jej nakláněli. Stabilitu zajišťuje zajišťovací páka  , jako například na  pumpě na kolo INJEX  . 

Žena nafoukne pneumatiku jízdního kola. Ventil jízdního kola je v poloze 12 hodin.
Ideální pumpování v poloze „12 hodin“

Tip:  Mini pumpa AIRFLEX EXPLORER  je vybavena vytahovací hadicí. To lze našroubovat na ventil a nabízí dostatečný prostor při čerpání, aby byl ventil chráněn. Mimochodem, můžete změnit hlavu ventilu z AV na SV. Otočným pohybem se uvolní mechanismus, oddálit hlavu - hotovo.

Obrázek ukazuje reverzibilní hlavu čerpadla SKS AIRFLEX na ventilu.
Šetrná k ventilům: pumpa na kolo AIRFLEX s hadicí

Čerstvý vzduch na čerpací stanici. Autoventil (AV)

Jak již název napovídá, autoventil se nepoužívá pouze na jízdní kola. Udržuje také pneumatiky automobilu těsné. Ventil, známý také jako Schraderův ventil, pochází od svého vynálezce, německého inženýra Augusta Schradera . Cestovní a každodenní kola jsou často vybavena autoventilem. Důvod: Zejména na delších túrách lze pneumatiky každou chvíli naplnit na čerpací stanici - velmi praktické s kompresorem. Samozřejmě můžete použít i vzduchovou pumpu. Ventil má na vnitřní straně hřídele těsnicí kolík, který se stlačí dolů, jakmile spustíte čerpadlo. Autoventily jsou vhodné pro maximální tlak do 10 barů. 

Hlavy ventilů s hlavami

Nyní víte, jaké jsou rozdíly a jaký ventil používáte. Jaké čerpadlo je ale vhodné pro váš ventil? SKS GERMANY nabízí různá řešení pro provoz všech tří typů ventilů. Existuje například  hlava ventilu MULTI VALVE , kterou je vybaveno mnoho pumpiček SKS. Hlavu pumpičky lze zakoupit i jednotlivě a snadno dovybavit. Naše mini pumpy ROOKIE  AIRBUSTER CO2  jsou vybaveny reverzibilní hlavicí, kterou lze otáčet a nastavovat, rámová pumpa VX  má duo hlavici a je tedy vhodná i pro všechny ventilky jízdních kol.

Na obrázku je hlava pumpy MV EASY, která pasuje na všechny ventilky jízdních kol.
MULTI-VALVE hlavice pro všechny typy ventilů

Do kterého otvoru ventilu musím pumpovat?

Pokud je vaše pumpa vybavena hlavicí ventilku pro všechny ventilky jízdního kola, stačí vybrat příslušný vstup. Větší otvor je určen pro AV a menší pro ventily SV a DV. Nemůžeš toho moc pokazit. AV ventil je příliš široký pro malý otvor na pumpě, a pokud do otvoru autoventilu vložíte ventil SV nebo DV, hlava pumpy nebude mít žádnou rukojeť. Je důležité přitlačit hlavici daleko na ventil, aby se otevřel a vzduch se mohl dostat do hadice.

Obrázek ukazuje seznam tří běžných ventilků jízdních kol.

Na závěr pojďme k nejdůležitější otázce: 

Prachovka – ano či ne?


Tady se názory liší. Někteří lidé si myslí, že je zbytečné jezdit s uzávěrem ventilu, zatímco jiní si myslí, že jejich ventil je chráněn před úniky nečistot malým uzávěrem. Srolovaná náhradní hadice by však měla mít na sobě uzávěr ventilu! Chrání okraje ventilu, aby se nezaryly do hadice omotané kolem něj. Protože ani ta nejlepší pumpa na kolo na všechny ventilky na kolo nic nezmůže, když má vaše náhradní duše víc děr než švýcarský sýr.