Maximální rychlost elektrokola
Maximální rychlost elektrokola neurčují výrobci, ale legislativa
Tři, dva, jedna, start. Mezi vášnivými cyklisty pravděpodobně není nikdo, kdo by minimálně v dětském věku nezávodil v rychlosti na kole. Většinou z kopce, aby se do pedálů nemuselo vkládat z počátku tolik energie. Však ta bude potřeba ještě v cílové rovince. Na klasickém kole můžete jet pomalu nebo také velmi rychle Vše závisí na vaší síle, kterou do pedálů vložíte. Nad svojí rychlostí máte plnou kontrolu. Dnes jsou však v módě elektrokola.
Legislativa hovoří jasně
Jak je to však v případě elektrokol, která cyklistům pomáhají a většinu úsilí vynaloží místo člověka motor? Elektronická kola jsou naprogramovaná na konkrétní maximální rychlost. Tu udává platná evropská legislativa. V Evropě tak e-bike může jezdit maximální rychlostí 25 km/h a jeho maximální výkon může být 250 wattů. V USA jsou pravidla trochu benevolentnější. Pochopitelně hovoříme o rychlosti, kterou můžete vyvinout pomocí motoru.
Elektrokolo může překonat maximální povolenou rychlost, pokud mu pomůžete. Motor vás však v takové chvíli přestane podporovat. Sečteno podtrženo, můžete dosáhnout i vyšší rychlosti, pokud na to máte fyzicky. Tak můžete i na elektrickém kole posouvat své limity. Je třeba říci, že elektromotor můžete aktivovat i tlačítkem, ale jen do rychlosti 6 km/h. Hovoříme o takzvaném asistentovi chůze. Ten pomáhá s manipulací pokud kolo vedete nebo při rozjezdu. Jindy ho používat nelze.
E-bike okem zákona
Vozidlo, které má motor a jezdí se s ním na veřejných komunikacích, musí splňovat určité podmínky. Elektrokola jsou výjimkou, kterou specifikuje směrnice Evropského parlamentu. Ta říká, že zákon na elektrokola s výkonem do 250 wattů pohlíží jako na běžné jízdní kolo. Tím pádem není na elektrické kolo potřeba řidičský průkaz a přilba je povinná jen do 18 let.
Je však třeba pamatovat, že pád z kola při rychlosti 25 km/h se rovná pádu z 2,5 metrů.
A to bez helmy pravděpodobně nejen dost bolí, ale hlavně ohrožuje zdraví. Pokud si myslíte, že jezdíte opatrně a nemůže se vám nic stát, uvědomte si, že na vině nemusíte být jen vy. Technická závada. Karambol někoho, kdo jede vedle vás. Pes, který vám vběhne přímo pod kola. Každý pád z kola může být bez helmy fatální. Navíc pojišťovny zvažují, že při zranění cyklisty bez helmy budou krátit pojistné plnění.
Vyhláška samozřejmě hovoří také o tom, že elektromotor smí jen asistovat sportovci v jeho výkonu. Cyklista ho tak aktivuje šlapáním a motor mu pak pomáhá, vždy však jen do rychlosti 25 km/h. Potom se musí své činnosti vzdát. Stejně tak musí motor přestat pracovat ve chvíli, kdy cyklista zabrzdí nebo přestane šlapat. Zkrátka taková spravedlivá dělba práce. A pochopitelně také bezpečnostní omezení, které myslí na vaše zdraví.
Tuning elektrokola je protizákonný
Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Touto větou se pravděpodobně řídí mnoho cyklistů, kteří si chtějí místo sportu spíš užít vyjížďky motorizovanou jednotkou. Popularita e-biků s sebou přinesla i velmi časté porušování pravidel. Přitom elektrokola, která mají vyšší limity, už zákon klasifikuje jako malé skútry. Tím pádem jejich řidič musí mít řidičský průkaz, vozidlo musí opatřit registrační značkou a také ho pojistit.
Cyklisté však často spoléhají na to, že je policisté nebudou kontrolovat, natož aby jim měřili rychlost. Z toho důvodu si elektrokola různě upravují. Bohužel však za nezákonným jednáním nestojí jen samotní “sportovci”, ale také prodejci. Někteří totiž nabízí i elektrokola s výkonem až 1000 wattů. Taková kola nemají omezovače rychlosti a někdy dokonce umožňují jízdu bez šlapání. Na silnici ani cyklostezku rozhodně nepatří.
Jde o nelegální elektrická kola a v případě nehody na takovém dopravním prostředku hrozí i trestní stíhání. Vysoké rychlosti však nejsou zmiňované primárně kvůli pokutám a nedodržování zákona, ale hlavně proto, že na rychlejších kolech se mohou stát závažné dopravní nehody. A cyklisté pak ohrožují nejen svoje zdraví, ale také zdraví všech okolo. A zdraví by přece mělo být vždy na prvním místě.
A jak poznat legální kolo? Na rámu najdete informace o výrobci, symbol CE a znaky 250W, 25 km/h, EPAC nebo PEDELEC.
Naše e-biky samozřejmě zákon splňují beze zbytku, mrkněte, jestli tam najdete to své.